ORB werkt in alle discretie aan de online reputatie van haar klanten. We zetten de reputatie van onze klanten in de spotlights – niet onze klanten zelf. Deze cases zijn gebaseerd op samenwerkingen met middelgrote en grote ondernemingen. Om het imago van onze klanten niet in het gedrang te brengen, werden deze cases ontdaan van herkenningspunten en duidelijke referenties.
case 1
Een gespecialiseerde advocatenfirma, voornamelijk actief voor klanten in de financiële sector, contacteerde ORB met een zeer heldere vraag. Het kantoor werd verschillende keren vermeld in een bezwarende reportagereeks in enkele nationale kranten.
Hoewel in opvolgartikels de betrokkenheid van het kantoor werd weerlegd en er op geen enkel moment sprake was van illegale activiteiten, bleef deze episode het kantoor online achtervolgen. Wanneer klanten actief naar het kantoor zochten via de zoekmachines, werden ze steeds geconfronteerd met negatieve publiciteit en een vermoeden van schandalen.
ORB werd ingeschakeld om tegengewicht te bieden en het online-imago van het kantoor te herstellen. We creëerden een strategie die de belastende artikels naar de achtergrond moest doen verdwijnen en de focus verlegde naar de werking van het kantoor. Hiervoor werkten we op drie sporen:
- Een SEO-optimalisatie van de eigen website van de klant.
- Het uitrollen van verschillende satellietwebsites met zakelijke informatie over het kantoor en de werking ervan.
- De lancering van een Q&A-website over de bezwarende artikelenreeks. Hierin werd helder gecommuniceerd over de aantijgingen, die op een ondubbelzinnige manier weerlegd werden.
Het startpunt:
- Gemiddeld 6 van de 8 artikels op de eerste pagina van de grootste zoekmachines verwezen naar de problematische episode.
Het eindresultaat:
De eerste pagina van de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachines bestaat nu uit:
- De eigen website van de klant (plaats 1)
- 5 artikels van de gelanceerde satellietwebsites
- De Q&A-website (afwisselend de tweede en derde positie)
- 1 artikel uit een financieel tijdschrift – met voornamelijk neutrale informatie
De opvolging
ORB blijft het online imago van de klant monitoren en rapporteert tweemaandelijks aan het kantoor. Indien de situatie zou veranderen, wordt meteen ingegrepen door ons team van online reputation managers om de positieve balans te herstellen.
Case 2
De zaakvoerder van een middelgrote bouwfirma contacteerde ORB na de overname van een concurrerend bedrijf.
Deze onderneming raakte voor de overname in zwaar weer en kampte met financiële moeilijkheden. Hierdoor bleven projecten aanslepen en werden leveranciers niet of onvolledig betaald.
Hoewel een naamsverandering werd doorgevoerd, bleef deze turbulente periode het bedrijf achtervolgen via commentaren op recensiewebsites en discussiefora. Door het uitblijven van een digitale strategie binnen het oude bedrijf, was er online zo goed als geen tegengewicht aanwezig.
ORB werd ingeschakeld om de digitale aanwezigheid van het nieuwe bedrijf op punt te stellen, om zo de bladzijde om te draaien. Hiervoor werkten we eerst op 4 sporen:
- Het bouwen van een nieuwe website voor het nieuwe bedrijf, volledig SEO-geoptimaliseerd.
- De lancering van diverse satellietwebsites met wervende, commerciële informatie over het nieuwe bedrijf.
- Het uitbouwen van diverse sociale media-kanalen voor het bedrijf
- Cross-over communicatie tussen de verschillende betrokken bedrijven via blogs en nieuwsberichten
Het startpunt:
- Géén eigen website van de klant
- 7 van de 8 zoekresultaten op de eerste pagina bestonden uit negatieve publiciteit – via discussiefora, recensies en krantenartikels
- 1 zoekresultaat was een objectieve vermelding van de (achterhaalde) bedrijfsgegevens.
Het eindresultaat:
De eerste pagina van de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachines bestaat nu uit:
- De eigen website van de klant (plaats 1)
- Verwijzingen naar de sociale mediakanalen van de klant (Facebook en Google+)
- 2 satellietwebsites met promotionele of commerciële inhoud
- 2 verwijzingen naar de bedrijfsgegevens van het bedrijf
- 1 discussieforum
De opvolging
Bij de eerste evaluatie werd een extra spoor ingevoerd: het toevoegen van een charmeoffensief op een populair discussieforum. Hierbij werd ingezet op het geven van correcte informatie over het bouwbedrijf, de overname en de vernieuwde visie. Op dit moment monitort ORB nog steeds de online beeldvorming van het bedrijf en rapporteert elk kwartaal over de voortgang.